Slovenská filharmónia, cyklus E


Dátum: Piatok 22.11.2019 19.00 h
Miesto: Koncertná sieň SF, Bratislava
Cena vstupenky: 15 € 

Weinberg, Rachmaninov, Čajkovskij

Slovenská filharmónia
Daniel Raiskin dirigent
Alexei Volodin klavír

Mieczysław Weinberg Rapsódia na moldavské témy, op. 47 č. 1
Sergej Rachmaninov Koncert pre klavír a orchester č. 2 c mol, op. 18
Piotr Iľjič Čajkovskij Symfónia č. 3 D dur, op. 29 Poľská

Tvorba sovietskeho skladateľa poľsko-židovského pôvodu Mieczysława Weinberga dlho čakala na príležitosť stať sa centrom pozornosti hudobníkov a hudobných spoločností. Dnes už je meno tohto výrazného autora frekventovanejšie a jeho expresívna hudba si spontánne získava interpretov aj poslucháčov. V roku 1949 skomponoval cyklus symfonických diel na etnické motívy z Poľska a Moldavska. Rapsódia pre orchester je prvým z uvedených projektov. Sergej Rachmaninov upadol po fiasku na premiére svojej Prvej symfónie do hlbokej depresie. Vďaka blízkym ľuďom ju však napokon prekonal a vrhol sa do komponovania. Vznikli tak diela, ktoré ho už definitívne zaradili medzi elitu európskej hudby začiatku 20. storočia. Rapsodicky ladený Druhý klavírny koncert prezentuje tohto skladateľa už v plnom svetle. Spomedzi symfónií Piotra Iľjiča Čajkovského jedine tretia v poradí šíri vôkol seba výsostne pozitívnu duchovnú energiu. Pochmúrny úvod v rytme smútočného pochodu sa rýchlo rozplýva a triumfuje skutočná radosť zo života. Príležitostný podtitul „Poľská" získala symfónia na základe Finále v rytme majestátnej polonézy.
Ruský klavirista Alexei Volodin vystúpi pod taktovkou Daniela Raiskina, absolventa Petrohradského konzervatória. Štúdium si prehĺbil na majstrovských kurzoch u osobností ako Mariss Jansons či Neeme Järvi. V súčasnosti je šéfdirigentom Symfonického orchestra Winnipeg.

40% zľava zo vstupenky platí pre dôchodcov, študentov a ŤZP po predložení príslušného preukazu


Dátum: Piatok 6.12.2019 19.00 h
Miesto: Koncertná sieň SF, Bratislava
Cena vstupenky: 15 € 

Elgar

Slovenská filharmónia
Slovenský filharmonický zbor
James Judd dirigent
Thomas Lang zbormajster
Sara Fulgoni mezzosoprán
Toby Spence tenor
John Relyea bas

Edward Elgar      Gerontiov sen, oratórium pre sóla, zbor a orchester, op. 38

 Jeden z vodcov hudobnej produkcie prelomu 19. a 20. storočia vo Veľkej Británii, Sir Edward Elgar, trpel celý život silnými komplexami; pochyboval o všetkom, čo vzniklo v jeho mysli a následne na jeho pracovnom stole. Pochybnosti znásoboval aj fakt, že Elgar sa v anglikánskom prostredí nikdy nezriekol svojho katolíckeho vierovyznania. Jeho mohutné oratórium Gerontiov sen na text Johna Henryho Newmana z roku 1900 takisto doplatilo na zreteľné súvislosti s katolicizmom a v Anglicku ho mohli uviesť len po revízii textu. Elgar sa bránil žánrovému označeniu „oratórium", sám však neposkytol inú alternatívu.
Britská mezzosopranistka Sara Fulgoni účinkovala vo svetových operných domoch ako La Scala v Miláne, Bavorská štátna opera v Mníchove alebo Operný dom v Zürichu. Z Britských ostrovov pochádza aj tenorista Toby Spence, ktorý má skúsenosti z operných scén ako Metropolitná opera v New Yorku alebo Parížska opera. „Mohutne