Slovenská filharmónia, cyklus HM


Utorok 29.10.2019 o 19.00 h, Koncertná sieň SF, cyklus HM 

Cena vstupenky: 8 Eur

Martinů, Janáček, Dvořák

Škampovo kvarteto
             Helena Jiříkovská 1. husle
             Adéla Štajnochrová 2. husle
             Martin Stupka viola
             Lukáš Polák violončelo

Bohuslav Martinů        Sláčikové kvarteto č. 7, H. 314 Concerto da camera
Leoš Janáček           Slačikové kvarteto č. 1 Kreutzerova sonáta
Antonín Dvořák        Sláčikové kvarteto č. 13 G dur, op. 106

Bohuslav Martinů bol jedným z lídrov hudobnej moderny 20. storočia. Ako neuveriteľne flexibilný a pohotový autor bol schopný reagovať azda na akýkoľvek impulz. Dedičstvo po Antonínovi Dvořákovi, Claude Debussy, džez, škandály, tradícia barokových koncertov, surrealizmus, české ľudové divadlo a napokon sýta syntéza všetkých polôh sa odráža aj v Siedmom sláčikovom kvartete. Leoš Janáček odmietal akademizmus a vsadil na žeravú expresivitu. Okrem nespútanosti výrazu bol povestný úctou voči Rusku a ruskej kultúre. Jeho Prvé sláčikové kvarteto je symbiózou obidvoch naznačených charakteristík. Antonín Dvořák sa vo svojej dobe preslávil najmä ako symfonik, významné sú však aj jeho Sláčikové kvartetá. Trináste v poradí napísal tesne po návrate zo Spojených štátov amerických. Je to dielo šťastia a radosti, hoci počas prác zomrela jeho švagriná – kedysi jeho veľká láska. Škampovo kvarteto patrí k uznávaným komorným súborom v Čechách i v zahraničí. Je víťazom prestížnej súťaže Charlesa Hennena v Heerlene (1991). V roku 1994 sa stal vôbec prvým rezidenčným kvartetom londýnskej Wigmore Hall. Vystupuje v sálach ako Concertgebouw Amsterdam, viedenský Musikverein, či Carnegie Hall v New Yorku.

Zmena programu a účinkujúcich vyhradená.
Zľavy: 40% zľava zo vstupenky platí pre dôchodcov, študentov a ŤZP po predložení príslušného preukazu.


Utorok 12.11.2019 o 19.00 h, Malá sála SF, cyklus HM 

Cena vstupenky: 8 Eur

Brahms, Prokofiev, Scarlatti, Bach/Busoni

Koncert v spolupráci s Holland Music Sessions

Eva Sophie Albrecht violončelo
Alex Ramirez klavír
Andrzej Wierciński klavír

Johannes Brahms 6 piesní (pre violončelo a klavír upr. Norbert Salter / David Geringas)
Sergej Prokofiev Sonáta pre violončelo a klavír C dur, op. 119
Domenico Scarlatti Sonáta pre klavír d mol, L. 366
Johann Sebastian Bach / Ferruccio Busoni Ciaccona d mol, BWV 1004
Sergej Prokofiev Sonáta pre klavír č. 7 B dur, op. 83

Johannes Brahms sa podľa vzoru Franza Schuberta a Roberta Schumanna intenzívne zaoberal piesňovou tvorbou. Violončelo ako optimálny „imitátor" ľudského hlasu je vhodným nástrojom na realizáciu transkripcií pôsobivých piesní. Sergej Prokofiev bol predovšetkým vynikajúcim klaviristom a svojmu nástroju venoval množstvo sonát a iných útvarov. Na podnet Mstislava Rostropoviča však v roku 1949 obdaril excelentným sonátovým cyklom aj violončelistov. Jedným zo zakladateľov sonátovej „poetiky" bol Domenico Scarlatti. Viac ako 600 sonát je dostatočným d ôkazom. Jednou z legendárnych kompozícií je Ciaccona d mol pre sólové husle od Johanna Sebastiana Bacha. Dočkala sa mnohých transkripcií, najslávnejšou je však azda tá klavírna od Ferruccia Busoniho. Siedma klavírna sonáta Sergeja Prokofieva je jednou z trojice takzvaných „vojnových sonát". Nap